Mar 12, 2012

Curang!

gambar dari sini

memandangkan ramai yg tanye, kenapa aku bengang n sound2 kt Facebook, maka di sini aku akn cite serba ringkas. tp jgn tnye aku, siapa dia. aib org ttp kite kene jaga. cume cerita ni, jadikanlah pengajaran.

Pengenalan watak:

A - kawan aku yg perempuan. watak utama cerita ini. antara kawan rapat aku. byk cite yg die kongsi dgn aku. spnjg aku kenal dia, boleh dikatakan dia ni org yg kuat beragama jgkla.

B - kawan aku yg lelaki. suami A. aku kenal A dlu. dari A, baru aku kenal B. tu pun lps diaorg kawen. n bese jgk aku lepak2 minum2 ngn B.

C - seorang bos di sebuah syarikat GLC. mmg kaya pnye org. nama gelaran pn Tuan Haji kt depan. sudah berkeluarga, ank sulung muda 4 tahun dari aku. aku kenal rapat dgn dia sbb aku byk jgk ada projek dgn die. seorg yg mmg kritikal pasal masalah remaja. pnh bg dana kt GPMS untuk buat program.


Maka tersebutlah satu kisah. bulan lps aku ada meeting dgn C. di pejabatnya di KL. since aku ade projek dgn die ni, so aku berkenalan la dgn officer2 die. n sempat jgkla aku kuar minum2 air dgn 3 org officer die.

Khamis 2 minggu lps, B kebetulan ade keje di K Trg. so kol aku ajk lepak2. aku kate on. so kitaorg pn lepak2 la di Local Delights Recipe..(chewah siap promote siket.hehe). dia mcm ade masalah. lps borak pnye borak, dia tnye aku, si A ade kontek aku x? aku kate xde pn. kenape? dia kate dia igt si A ade cite pape kt aku. aku kate xde plk. tp aku mcm syak sumting gak la dlm ati. mcm diaorg tgh berkrisis je ni. tp mls la aku nk ambik tau hal rumahtangga org kn?

Dan hari Rabu haritu, aku dpt panggilan telefon. si A kol aku. dia kate die nk cite sumting n mtk pandangan. aku dh start rasa lain mcm. Dia kate dia ade kt k Trg, so dia nk jumpe aku kt restoran aku. aku kate ok je. aku bajet msti si B pn ade sama. then dlm pukul 3 ptg, dia sampai kt restoran aku. 2 org, dgn kakak tmpt keje dia katenya. kitaorg pn borak2 la 3 org. aku tnye mane B? pastu dia diam. n dia start cerita.

Dia kata, dia ade kenal dgn seorang lelaki. lelaki ni mmg caring, baik, 'kuat beragama', 'sembahyang xtggl'. n bos tmpt dia keje. Bos dia ni, siap baik dgn B, bese la anta dia balik. bla bla bla...cite pasal kebaikan si bos ni. aku kalo bab2 mcm ni pick up laju sket. hehehe. aku trs kate, ko jgn cmtu. ko tu mcm aku xtau, cpt jatuh cinta! A gelak. kakak sebelah dia pn gelak. aku pn gelak sama la...igt die joking je...

"Betulla Yoe. aku rasa dh jatuh cinta ngn dia. aku tenang tiap kali tgk dia..aku rasa dia sesuai sgt dgn aku. dia pn ckp nk jadikan aku bini dia".

Terkedu aku.

"Kepala otak ko! Ko tu bini org, buat la mcm bini org! ko sedar x ni?"

Tibe2 kakak tu mncelah. "Dia dh buat istikharah dh...dia dh yakin, bos tula sgt sesuai dgn dia. xknla kita nk lawan ketentuan Tuhan kn?"
Mmg terkejut gile aku. aku rase mcm nk tmpar je dia ni.

"Betul Yoe. dh 7 mlm berturut2 aku solat istikharah. aku mcm dh yakin dia lah orgnya utk aku. siap dh kuar dlm mimpi lg...ko jgk yg bgtau mse aku tnye nk kawin dgn B dlu..kte kene solat istikharah. pastu kite buat ape yg kite yakin.kn?"

Ya Allah!aku mcm sgt xcaya A bleh kate mcm tu. bodoh sgt dia ni. n dia siap mtk nasihat mcmana dia nk mtk cerai?

Aku tnye, B tau x? dia kate die rase B xtau. tp B ni baik gak dgn bos dia ni..

Bile aku tnye balik, sapa nama bos ko tu?

Dia kate C!

C? pergh! tuan haji yg aku hormati. yg aku kenal baik dgn keluarganya. sanggup dia musnahkan rumah tangga membe aku?

Aku terdiam. xtau nk kata ape.

"Ko agak2 la kn, Allah bg ke ko cerai dgn laki ko sbb ko nk kt laki org lain?"

"Aku sedar aku ni bini org, dia tu laki org. tapi perancangan Tuhan, sape tau kn?"

Mase ni aku tibe2 dh naik angin. aku diam trs. n dia perasan aku marah, dia trs mintak diri, nk blk KL katanya.

N pagi tadi yg membuat aku angin tu, dia anta email kt aku. dia rase cukup yakin, n dia akn mtk cerai..apa org nk kata, katalah...last2 nnti diaorg diam la. n kalo kite dgr je kate org lain, sampai bile baru kita akn tenang? siap bg ayat quran lg.

"dan barangkali kamu suka akn sesuatu, tetapi dia tidak baik bg kamu. dan barangkali juga kamu benci akan sesuatu, sedangkan dia amat baik utk kamu. Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui."

Aku just reply kt dia. Ko dh campakkan diri ko dlm kebinasaan!




1 comments:

Astaghfirullahalzim , tidakkah dia sedar syurga itu terletak di bawah kaki suami dan tidakkah dia mengetahui perkara halal yang paling dimurkai Allah adalah penceraian . Semoga Allah memberikan petunjuk kepadanya dan semoga Allah mengurniakan kesabaran kepada suaminya dalam menempuhi dugaan ini .

Post a Comment

Ads

Shamsian