May 13, 2010

PIALA THOMAS - suku akhir


tadi adalah perlawanan suku akhir piala thomas. malaysia vs denmark, china vs korea, jepun vs jerman dan indonesia vs india.


utk game malaysia vs denmark, perlawanan pertama adalah antara dato' lee chong wei (lcw) menentang peter hoeg gade. pemain di ranking pertama dunia menentang pemain kelima dunia.

first set, pada suatu ketika, lcw sgt garang. dilihat akan menang mudah, sehinggalah berlaku satu insiden di mana peter hoeg gade terseliuh buku lali nya, dan seakan-akan ingin menarik diri. tp setelah berehat agak lama, dia meneruskan permainan. sebagai pemain berpengalaman, peter gade tahu lcw sedang mendpt momentum, jadi dia menggunakan masa rehat untuk mnjejaskan tumpuan lcw. dan dia berjaya. sehinggalah lcw terpaksa agak berhempas pulas, dan akhirnya berjaya juga mng 21-17.

skrip yg lebih kurg sama di set kedua. cuma lcw bermula agak perlahan. apapun, akhirnya lcw mng juga 21-17.

malaysia 1- denmark 0

set kedua, koo kin keat - tan boon heong lawan beregu utama denmark mathisen dan boe. sblm piala thomas, beregu negara adalah pasngn no 1 dunia. tp dlm ranking terbaru dikeluarkan bwf utk piala thomas ini, tmpt mereka tlh dirampas oleh psgn denmark ini. jadi ini merupakan pertembungn mendebarkan.

tp beregu negara mempamerkan persembahan mantap untuk mng straight set.

malaysia 2 - denmark 0

kemudian, wong choon han menentang jorgensen. pada set pertama pada suatu ketika, choon han mendahulu 20-17, sebelum akhirnya tewas 22-20. walaupun dia bangkit untuk menang di set kedua, namun akhirnya dia tewas tipis 18-21 untuk memberikan denmark mata pertama mereka.

malaysia 2 - denmark 1

untuk beregu kedua, mohd zakry latif dan hoon thien how digandingkankan. pasangan asal zakry ialah fairuzizuan tazari, ttp atas faktor kelemahan mental, faiduzizuan tazari digugurkan. dan walaupun tewas, ttp persembhan mereka menakjubkan. mengheret perlawann hingga ke rubber set, dan tewas di set penentuan 19-21. apa lagi boleh dikatakan? walaupun tewas mereka mempamer persembahan terpuji.

malaysia 2 - denmark 2

skripnya hampir sama dengan perlawanan dgn jepun smlm. denmark menyamakan kedudukan selps ketinggalan 0-2. pada perlwanan penentuan, hafiz hashim menentang jaochim petterson. pemain denmark agak gugup, dan hafiz hashim menggunakn kesempatan ini dan bermain cemerlang untuk mng straight set 21-12, 21-10 sekaligus membawa malaysia menentang china di separuh akhir esok.

terima kasih hafiz. teruskan usaha cemerlang anda.

*mengupdate blog di pukul 3 pagi dlm keadaan esok kerja mmg sangat sukar*

1 comments:

tp semi ni lawan china..konfirm kalah...

ac spoil mase kalah ngan jepun.kalo mng, jumpa jerman kt quarter, indonesia kt semi, china kt final.

ade peluang sket..skrg mmg susah la

Post a Comment

Ads

Shamsian