Sep 4, 2011

Lailatul qadar?

selamat hari raya semua...maaf zahir batin.

so, mcmana Ramadhan lps? lagi baik dari seblumnye? or lagi berat nanang?

for me, berat nanang kut. sedih =(

trlalu byk keje. sume keje2 keduniaan. btulla kerja tu kn ibadah. tp kerja kuat, smpai mlm2 dh letih, apecer?

Ya Allah, temukanlah aku dan keluarga dengan Ramadhan akan dtg..amin

ok, ni pengalaman aku 3 4 tahun lps. xtaula lailatul qadar ke x...

mase tu aku dlm perjalanan balik raya dari KL...sorang2..mase tu stat dari kemaman dh sgt jem...

dlm pukul 2 pagi cmtu, aku pn smpai kt sebuah masjid, Masjid Sultanah Nur Zahirah, Marang. mase tu, masjid ni x fully functional lagi. solat terawih pn xbuat lg kt masjid ni...still in construction, tp bolehla kalo nk tumpang solat.

aku pn mse tu still x solat maghrib pn lg...n this is the last mosque b4 masuk mukim aku. aku pn pk pjg jgkla nk berenti sini, sbb masjid ni gelap. just 1 lampu bukak. tu pn lampu kalimatang je, dkt tmpt wudhu' kecik.

bile pk2, ni kn bulan pose. jadi aku pn tetibe jadi berani. aku park kete kt tepi jalan tu, then masuk ambik wudhu'.mase tu pn aku cuak. sbb rupenye tmpt solat die kt atas. atas tu mase tu gelap yg amat. aku pn pk nk solat kt mane ni, kang aku solat kt tepi tmpt wudhu' ni je kang.

then tibe2 aku dgr air mengalir. aku pusing belakang, aku tgk ade pakcik tgh ambik wudhu'. die kelihatan mcm org tempatan. mayb nk iktiqaf kut. aku pn jadi berani...sdh je aku wudhu', die dh naik atas. jadi aku pn naik jgkla kt atas tu.

smpai kt atas, mmg gelap la...just lmpu jalan yg masuk thru pntu yg terbukak tu. aku masuk dlm tu, nmpak pakcik tu dlm 3 saf kt dpn pntu...aku pn trs solat kt pntu tu...

mase aku tahiyyat akhir, aku terperasan pakcik tu tgh sujud....lps aku bagi salam, aku tgk kt dpn balik, pam!!pakcik tu dh xdok. gone.

aku terkejut. cpt2 tgk kiri kanan kut2 die kuor ikut pntu laen. ruang solat tu sgt luas. n xnampak satu pn pntu laen yg terbukak. kalo die nk kuar ikut pntu sblah aku ni, mcmana pn die mesti lalu dpn aku. aku sgt confident mase aku tahiyyat tadi, die still sujud.

aku pn baca doa cpt2, then trn tangga. masa smpai kt tmpat wudhu' tadi tu, aku gatal plk nk pegi kt tmpat pakcik tu ambik wudhu' takdi. bile tgk je, meremang bulu roma aku. sebarisan tu, sume xde kepala paip!n lantai kering, langsung xde tanda2 ade air situ.

aku ape lagi, cabut naik kete. nk naik kete tu pn mcm2 pk. kang tibe2 pakcik ni ade kt sblh accident la aku!...abis ayat Quran aku bace.

Smpai umah, aku jumpe pakcik ak. aku cite kt pakcik aku, die tnye pakcik yg aku jumpe tu, muke die cmne? aku kate aku xperasan. tp die pakai jubah putih, yg sgt putih bersih, mcm iklan dynamo tu.

pakcik aku kate, mayb pakcik tu Allah hantar nk temankan aku. sbb kalo pakcik tu xdok, mmg aku tktla nk solat situ. sbb sblm ni heboh kt masjid tu ramai org jahat buat kacau. yela, masjid xsiap lg. mmg aku tkt nk solat kalo pakcik tu xdok. aku tkt kene pau ke, kene rompak ke. nk raya dh kn.

n mlm tu jugak mlm ke 27. cuaca mmg baik, xpanas n xdingin.


ni la masjidnya.
gambar ehsan www.mosques.com.my

Firman Allah SWT dlm surah Al-Qadr, ayat 1 - 5.

Maksudnya

"Sesungguhnya kami telah turunkannya (al Qur’an) pada malam al qadr.

Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu?

Malam al qadr itu lebih baik daripada seribu bulan

Turun malaikat2 dan malaikat Jibril padanya(malam al qadr) dengan izin Tuhan mereka

membawa segala urusan.

Selamat sejahteralah ia(malam al qadr) sehinggalah terbit fajar (Subuh)."

0 comments:

Post a Comment

Ads

Shamsian