Nov 21, 2011

syirik ke?


ini adalah lintasan hati, dan sentiasa dijelmakan dgn anggota secepatnya.

1. "Rilek la dlu, baru kul 5, letih lagi ni, dlm kul 5.30 aku solat la..bleh baring2 dulu jap".

2. "Eh, best plok cite running man ni...die abih dlm kul 7.45...ade mase lg nk smyg maghrib pastu...tgk cite ni dlu la sampai abis".

3. "Kesian plk mamat ni dtg jauh2 jumpe aku ni...borak2 la dlu jap..dlm 3.30 pn smpat lg zohor ni".

penah x korang berhadapan situasi di atas?

aku sgt pernah. sbb semuanya lintasan hati aku. *malu*

aku bukan xsedar...bukan aku xtau..

bile solat, kite mulakan dgn Allahu Akbar. ape maknenya? Allah Maha Besar. kalau Allah itu Maha Besar, dunia ni kecik la.

Syirik itu adalah menyekutukan Allah dengan sesuatu yg laen. Allah mewajibkn solat utk berinteraksi dgn hambanya.

Jadi, kalau kita hold solat, utk tgk cite running man, utk tgk bola sukan sea, utk sembang2 dgn membe, ape status kite? Syirik ke tu?

Nauzubillahi min zalik..Ya Allah, jauhkanlah aku dari syirik kepadaMu..



" Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu dan kepada nabi2 sblmmu, jika kamu mempersekutukan Tuhan, nescaya akan terhapuslah segala amalanmu dan tentulah kami termasuk di kalangan orang yang rugi" - (Surah Az-Zumar, ayat 65)


" Barang siapa yang telah mempersekutukan sesuatu dengan Allah (tidak ikhlas kepada-Nya dlm beramal), maka adalah dia seolah-olah telah jatuh dari langit lalu disambar oleh burung atau diterbangkan angin ke tempat yang jauh." - (Surah Al-Hajj, ayat 31)






0 comments:

Post a Comment

Ads

Shamsian