Aug 4, 2012

Sahur

sekarang ni kan bulan ramadhan..so aku nk kongsi sikit la pengetahuan aku pasal sahur ni.

ape maksud sahur ni?sahur sbnrnya adalah masa sebelum masuknya solat subuh..sahabat2 Nabi kate sekira2 sempat bace 50 ayat Al-Quran. kire dokla pnjg mane masenye ni..dlm 15 minit gitu je..

kenapa kita disuruh sangat bgn bersahur ni?

Nabi SAW bersabda

"Bersahurlah, kerana sesungguhnya dalam sahur itu ada keberkatan"

(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Diriwayatkan pada masa sahur inilah, Allah turun ke langit dunia dan mengabulkan permintaan orang2 yang memohon kepadaNya. jadi boleh dikatakan dalam masa 24 jam sehari yang Allah berikan tu, masa sahur adalah masa yang paling mahal, yang paling berharga. sebab itu Nabi SAW suruh sgt kita bangun tido dan bersahur, walaupun sekadar meneguk air dan makan kurma.

Selain keberkatan, bersahur ini menanamkan semangat jihad dalam jiwa kita. bukan senang untuk kita bangun dari tido semata-mata untuk makan. sebab masa sahur ni, bukanla kita lapar sangat pun. tp bila kita bangun sahur, itu bererti kita sudah bersedia untuk berpuasa. kita sudah melawan hawa nafsu yang suruh kita teruskan tido tu dengan bangun bersahur.

cuma ape yang berlaku, kebanyakan kita bangun bersahur semata2 untuk makan. jarang sangat yang berdoa pohon keampunan masa bersahur ni. kalo ade pun doa, baca doa makan (termasukla aku).

semoga perkongsian ilmu aku yg sedikit ini akan memberi ganjaran yang besar pada aku di Akhirat kelak. insya Allah..

Selamat bersahur!

gambar ihsan dari sini

0 comments:

Post a Comment

Ads

Shamsian