Jul 24, 2012

Ramadhan

Alhamdulillah...ramadhan dtg lg..buat kali ke 28 aku masih lg diberi peluang oleh Allah untuk bertemu dgn ramadhan ni.

Dari Abu Hurairah R.A, katanya Rasulullah SAW bersabda:

"Apabila masuk bulan Ramadhan, terbukalah pintu-pintu rahmat dan tertutuplah pintu-pintu neraka serta terbelenggulah syaitan-syaitan (daripada merasuk mangsanya)" 

sesungguhnya sebagai umat Islam, mmg kita ternanti2kan ramadhan. tp sbb kite menunggu2 kehadiran ramadhan ni berbeza mengikut usia dan persekitaran.

dlu masa aku kecik, aku tggu ramadhan ni, sbb nk raya.
masa zaman sekolah rendah dulu, tggu raya, sbb nk duit raya la...
bila masuk sekolah menengah dan universiti, minat pn berubah. aku tggu sgt musim raya sbb masa tu la bleh g jln rumah2 awek, kawan2, berkumpul semua family..mmg enjoy gile.

cuma bila smkin dewasa ni, mcm sesuatu dh smkn ilang dari jiwa aku ni. aku dh x teruja nk tggu raya lg dh. raya ke x raya ke, sama je aku rasa. aku dh dok teruja lagi dh tggu raya. masa raya pn, xtau dh nk g mana. kebanyakan kawan2 rapat semua dh berumah tangga. jadi aku mmg terperuk kat rumah, xpn jadi driver ma.

cuma ada baiknya. sbb skrg mmg aku tggu je ramadhan ni smpai. sbb masa ni, kerja aku xbanyak. boleh rehat sket. n satu lg, bulan pose ni bagi aku ketenangan yg susah aku nk gambarkan...

cuma yg menjadi masalah aku ialah, bila dh bulan pose ni, maknenya dkt dh la nk raya. bila raya, maka ramailah sanak saudara maghi dumoh. so bile ramai yg maghi dumoh tu, letih la aku nk jawab soalan popular ni

"dh yoe ni, bile pulok nk kawin ni?"

"xdok calon lagi ke? nk suruh cari ke?"

dan sesungguhnya, aku xtau dh nk jawab mcmana

ok. gambo ni mmg xdok kene mengena nge salam ramadhan

SALAM RAMADHAN SEMUA!!



0 comments:

Post a Comment

Ads

Shamsian