Aug 29, 2010

kejohanan badminton dunia BWF Paris 2010


smlm kejohanan badminton dunia BWF Paris 2010 dh masuk peringkat separuh akhir. di kem Malaysia, ade berita baik dan buruk.

berita buruk, Lee Chong Wei kempunan lagi utk bergelar juara dunia bile tewas kepada jaguh Indonesia, Taufik Hidayat di suku akhir. untuk rekod, Lee Chong wei belum pernah bergelar juara di kejohanan ini, Kejohanan ini merupakan kejohanan bertaraf 6 bintang dan menjadi rebutan elitis dunia. spnjg kejohanan ini dianjurkan, belum ada lagi pemain Malaysia yg memenangi kejohanan ini, dari era Misbun Sidek lagi. dan thn ini dikatakan pertaruhan terbaik Malaysia melalui LCW, malangnya LCW gagal menepati sasaran.

Oh ye, Lin Dan juga kalah di suku akhir. kepada Park Shung Hwan (korea selatan). Padan muke Li-Yong Bo (jurulatih China). katenya, Lin Dan tiada tandingan. musuhnya adalah dirinya sndiri. hahaha.. Li Yong-bo, sile telan balik kate2 anda ye? aku sokong Lin Dan, tp aku xsuke jurulatih die.

dalam badminton man singles aku sokong LCW, Lin Dan dan Taufik Hidayat. men doubles Koo Kin Keat- Tan Boon Heong, Cai Yun-Fu HaiFeng, dan Lee Yong dae- Jong Soo. women singles? for sure Wang Yi Han. hehehe

wang yihan- isn't she cute?

berita baik, pasangan utama negara, juga beregu di ranking pertama dunia, Koo Kin Keat- Tan Boon Heong berjaya ke final. di suku akhir, mereka menumpaskan beregu badi mereka, lee Yong dae-jong soo dari korea dlm rubber game. di set penentuan, beregu negara kelihatan sangat penat. sntiasa mncari jalan utk keluar gelanggang dan meletakkan ais di atas kepala. tp smgt juang sgt tggi, dan mereka berjaya juga mng.

di sparuh akhir, mereka menundukkan gandingan kedua China, juga beregu ke 4 dunia dlm straight set. permainan mmg kemas. defend power. smash laju gile, terutamanya smash Tan Boon Heong yg secara average speednye ialah 270 km/j.

di akhir, mereka akan bertemu samada gandingan utama China, Cai Yun- Fu Haifeng, atau Markis Kido-Setiawan.. great match for sure! cume harapnya, Koo Kin Keat-Tan Boon Heong xbyk lakukan unforced error...maen dgn tenang. skillls, mereka mmg top of the world. just kekuatan mental je jadi pemisah.

Malaysia Boleh!

0 comments:

Post a Comment

Ads

Shamsian