Aug 30, 2010

mase untuk merealisasikan impian

skrg thn 2010. aku harus admit, thn ni so far penuh cabaran utk aku. mngajar erti kehidupan dan hakikat insaniyah. chewahh!


skrg aku kene sort aku pnye priority. disebabkan dlm situasi sekarang ni rancangan perkahwinan itu kelihatan sangat jauh dan diluar batas normal, makanya duit yg ada bolehlah digunakan utk mncapai impian. dan impian yg ingin aku penuhi di kala aku masih bujang ialah melancong ke Europe aka Eurotrip. ini ialah impianku yg ke 5.

aku merancang utk ke eropah pada thn dpn. mayb ambik mase slme 3 mggu hingga sebulan. dan aku merancang utk melawat 5 bandar; London, Amsterdam, Brussels, Paris dan juga Geneva.
dari Malaysia, aku akan mengambil flight trs ke London, United Kingdom. aku mrancang utk berada di sana selama 3 hingga 4 hari. alang2 di sini, bolehla aku impianku yg seterusnya iaitu tgk match Arsenal vs ape2 club di Emirates Stadium. timing kene tepat ni.

dari London, aku ingin ke Amsterdam, Holland. tmpt tggl di sini, aku cube uruskan dgn sepupuku kerana dia ramai kenalan di sini. sekiranya dapat menumpang di rumah temannya, dh byk save bajet tuh.

lps 3 hari di sini, aku akan ambik bas ke Brussels, Belgium. Pakcikku kate di sini scenarynya sangat cantik. since alang2 dh smpai sini, bolehla aku melawat Brussels ni. duk sini 2 hari pn dh ckup.

dari Brussels, aku akan mengambil train ke Paris. Perjalanan ni lame jugak xsilap aku. boleh kate satu hari jugakla. dan di Paris, paling lame boleh stay sini just 3 hari, sbb living cost sini sgt tinggi.

dan dari Paris, aku akan ke Geneva, Switzerland. aku ade teman di sini. mayb die boleh arrangekan penginapan utk aku, i Allah.

dan bertolak pulang dari Geneva ke KLIA.

wahh...seronoknya aku pnye plan.hahaha..cume msh byk mnde nk kene buat. antaranya:
  1. cari teman perjalanan. xkn nk g sorg2. mati kutu aku nnti
  2. buat bajet secara details
  3. utk buat bajet, kene tntukan mode of transportation di setiap tempat, either train, flight, bus, kereta sewa, lori, basikal, atv etc
  4. juga kene tentukan penginapan di setiap lokasi, kene cek either kalo nk camping, kt mane bleh camping. n yg xbleh camping, cari hostel plg murah. hostel, bukan hotel.
  5. makanan, ye...elemen terpenting utk hidup. kene sediakan bekalan utk di tempat2 yg ssh nk cari mknn
  6. kene cek, either kt mane tmpt nk kuarkan duit, n method utk transfer duit internationally. xkn nk bwk cash gedebak
  7. cek mase yg sesuai. msti time Arsenal ade game di Emirates, n kalo bleh mase musim bunga. harap2 adela game mase musim bunga ni.
  8. paling2 penting, kumpul duit. ribu riban jugak tuh!

no money no talk brother! ok, sesiapa yg rase nk join sile hubungi aku. bersama kte jadikannya satu kenyataan.

chaiyok2!

Ya Allah...permudahkanlah urusanku. Amin

2 comments:

jgn lupa kasik margin for exchange rate while making the budget.. ;)

hahaha..yup. yg tu plg penting.heheh..jom la join?

Post a Comment

Ads

Shamsian