Apr 20, 2011

pagar makan padi

smlm, buat pertama kalinya dalam hidup aku n family, bibik kami, kami halau dari rumah.

dh lama kami pakai bibik. n yg ni pn dh yg ke7. sebelum ni xpernah ade masalah. malah kami have a good relationship dgn our ex-maids. still contact2 with my mum sampai arini.

tapi kesabaran manusia ada batasan. kami anggap die as one of the family. trust her with our belongings. selama ni dia kelihatan warak. selalu solat. malah selalu baca Yassin. out of nowhere tibe2 angin kus2 die dtg.

pagi smlm, die mtk gaji. 4bulan. ikut schedule kitaorang patut bayar gaji 3 bulan. n kitaprang xpenah miss pn bayar gaji die slama ni. die mati2 nk gaji utk 4 bulan. konfirmla kitaorg x bagi kn. pastu die mtk jiran aku kirim duit die utk anak2 die kt kampung. mmg slama ni jiran aku tu pun yg tlg die kirimkan.

mase tu aku semua satu family xde kt umah. bile jiran aku dtg, die dh siap pakai baju kurung, siap ade beg besar lagi. die suh kirim beg besar tu balik. jiran aku pn pelik. die kol ma aku dulu. ma aku pn suh hold, n ajak aku balik. sbb die mane ade beg besar. mase dtg umah aku pn baju die 3 helai je. barang ape plk sampai perlu beg besar kn?

bile smpai umah, ma aku kate die nk tgk barang2 dlm beg tu dulu. trs die naik angin, die kate kalo xcaye die, die nk balik arini jugak. ma aku bengangla. ma aku ckp baik2, die cakap kurang ajar. rupe2nye dlm bilik tu selain dari beg besar, ade 2 lagi kotak dh siap pack.

pastu ma tnye die baik2. ape problem die? nk kate kitaorg berkasar, xpnh pn. jentik die pn xpnh. die buat bodo je. die kate die nk duit die. n die kate family aku tipu die. wow! ni dh lebih. ma aku kate ape bukti kitaorg tipu die?die diam je. pastu ade perang lagi yg die kurang ajar. tp sume tu biar kami je la yg tau.sangat kurang ajar. ma dhla ade darah tinggi. bimbang gak aku.

pastu ma kol ejen die. ckp kt ejen die, kitaorg nk ejen die tu ambik die skrg jugak. kitaorg dh xnk die lagi. tp ejen tu plk ade kt kl. aduh! pastu ejen tu kate die mtk org die dtg ambik bibik tu, tp kul 6. mase tu baru kul 4. jadi aku pn ilek2 la kt umah. dh xpegi ofis balik dh aritu.

tibe2, minah tu kuar dari bilik die, cakap kt mak aku die nk pegi sndiri. die nk balik indon aritu jugak. die tau care die nk balik. aku bengang. dhla passport die ade ngan ejen die, baru 2 ari sblm tu ejen die ambik utk urusan ape ntah. aku ckp kt die, nk pegi macamana?die mana kenal kawasan ni?nk naik feri kt mane?bla bla bla. baru 9 bulan die duk sini. die kate die tau. aku pn bengang. aku trs mtk ma aku kol balik ejen tu, mtk alamat umah. n aku nk pegi hantar.

bile aku dh stat kete, die buat perangai lagi. die xnak naik kete aku. kotak2 cpt2 die angkat ltk kt tepi pintu pagar. nasib baik aku sempat ambik beg die, ltk dlm kete. buat jadi tahanan. aku paksa die naik kete, die mati2 xnak. pastu aku siap ugut nk kol polis lagi. die rilek je, buat bodo je. tp die nk bla mase tu jugak. aku marah, bengang, sakit hati. aku kol driver aku. suh die dtg umah, bwk bibik ni pegi umah ejen tuh.

aku ngn ma aku pn blah, pegi restoran.

aku igt dh setel. then driver aku tu cite, patutla mati2 die xnak bg aku antar, rupe2 nye die dah sorok 2 lagi beg besar kt umah jiran dpn umah aku. wow!mmg terkejut gile aku. die plk lari dari umah ejen die, pegi ipoh katenya. ejen die repot polis. Yay!

kemudian jiran aku ramai yg dtg umah. rupenye die dh lama burukkan kami. siap die kate kitaorg xbyr gaji. bile jiran aku kate xcaye, sbb aku dh ramai bibik sblm ni, die kate die saje je kate camtu. sbb membe die kate bleh je lari. kalo trtangkap kate majikan xbayar gaji. sbb tu die sengaja mtk gaji 4 bulan jugak. demn!

bile jadi mcm ni, serik rasenye nk pakai bibik lagi. barang banyak jugak la yg smpat die kebas. selimut2 baru, hp, duit. baju2, seluar, malah seluar dalam pn die rembat!

orang mcm nila yg rosakkan nama negara die. kerana nila setitik, rosak susu sebelanga

gambar tiada kene mengena. ihsan google


3 comments:

Emm..susah kan nak caye orang zaman skang nih..cousin aku dulu pon penah kena jugak..Tapi laki yang kena calit minyak pengasih..sampaikan diorang ni gaduh laki bini sebab si laki asyik menangkan that bibik..

Cousin aku dah anggap bibik tu mcm adik dia (sbb muda lagi)..tak sangka tikam dari belakang..Lepas panggil ustaz then tau hal sebenar, bibik tu memang kena halau..Pastu barang2 dlm umah (baju, seluar, kain2) ustaz suh buang/bakar..Kes dah kena minyak guna2 tu..jahatkan?? kita niat nak tolong, diorang balas macam tu.

lor...dasat gak bole larikan brg2 smpikn suar kecik? watthe...

@rynx - yela, sbb nila setitik rosak susu sebelanga. bukan semua gni, sbb aku dh pnh pakai 6 orang lg bibik b4 this. sebelum ni, semua ok

@anonymous - mmg dasat. siap die cucuk2 seluar2 kecik tu dulu. buat ape ntah. kitaorg trs bakar je

Post a Comment

Ads

Shamsian