Jul 5, 2012

PAT GPMS

apa itu PAT? PAT ni ialah persidangan agung tahunan. mcm agm la. cume versi GPMS. then biasa la buat AGM, what a big deal about it? ok. kali ini adalah PAT pertama yang melibatkan pemilihan yg dibuat di luar lembah Klang. since ia melibatkan pemilihan, ia jadi seolah2 PRU yg kecil. versi NGO. SPR pn ade ni.

PAT GPMS kali ke 58 kali ni diadakan di negeri Terengganu atas faktor ucapan penutupan yg cukup mantap dari timb pengerusi kita saudara izham pada PAT ke 57 di uia thn lps, nk bwk PAT kali ni ke Terengganu, bumi pendidikan. sebaik dapat pengesahan, aku dh agak cuak. actually GPMSNT terdiri dari team yang kecil. ahli ramai, tapi playernye sedikit. mane nk cari task force ni?

n menambahkan kecuakan aku, pengerusi negeri serah tugas membentuk 'tangki urusetia' ni pada aku. ah sudah, mati aku! tp sesungguhnya jika kita di pihak yg benar, Allah akan mmpermudah kerja kite. pada suatu hari yg bening, aku dpt no naib ydp GPMS Cawangan Khas UiTM Dungun. mereka akan baiah kembali ke negeri, dan ini adalah berita baik, sangat baik. jadi pada bulan 2, aku buat seminar pemantapan pemimpin belia, n aku jemput mereka hadir. walaupun mereka hanya hantar 3 org, tp kesungguhan mereka buat aku melihat seakan-akan ada cahaya di hujung terowong. 

sebaik sahaja aku dilantik ke jawatan naib presiden 2, dan mnjadi pengerusi cawangan2 khas, aku trs pohon perkenan presiden pusat, supaya semua cawangan khas melapor pada negeri, bukan lagi pada pusat seperti sebelumnya. dan permohonan aku bersama 5 lg negeri diperkenan. 

dalam msy pertama sempena persiapan PAT, bila pengerusi minta aku sediakan 40 orang tangki urusetia, trs UiTM Dungun muncul dlm fikiran aku, dan aku minta persetujuan mesy untuk lantik mereka jadi urusetia. mereka setuju. aku pn trs menghubungi nik, naib ydp GPMS UiTM Dungun n beritahu kami perlukan 40 org. aku n team trun ke Dungun untuk berjumpa n brief mereka psl PAT ni. otw balik, aku nyaris langgar babi yg melintas laju, kaloh usain bolt. nasib baik aku xselaju michael schumacher. so Alhamdulillah Tuhan pjgnkan umur aku. mgkn tu balasan sbb aku pasang lagu time2 maghrib kut?

mesy PAT. tgk, kn awok2 GPMSNT ni sempoi2 je?
n menjelang PAT, terutamanya ketika menentukan venue, mcm2 problem timbul. ada university yg bg, last2 xjd. smpai kami trpaksa memaklumkan kepada pusat, PAT kali ni akan diadakan di ILP. bila pusat dh endorse, ILP plk call bgtau diaorg nk buat penyelenggaraan. aku pn trn naik jumpe pengarah die mtk diorg consider, smpi diary aku pn trtggl kt ILP. smpai skrg xambil lg.aisey, nombor fon byk dlm tu. then bile pengarah tu cite masalah die, aku akur, n kami trpaksa cari tmpt laen.

2 hari sebelum PAT, baru kami dapat pengesahan tmpt. dewan persidangan di FST, UMT. penginapan di UNisZa dan Akademi GPMS. masalah transportation pula timbul. tp pusat bg jaminan, mereka akn bntu.

Banner kt dpn pagar UMT
lagi banner

 maka sehari sebelum PAT bermula, adik2 UiTM pn smpi. dlm pukul 7.30 mlm, trlwt dari jadual. since pkl 9 dh ade taklimat, maka trpaksalah aku xbenarkan diorg masuk penginapan dulu. lps taklimat bla bla bla...pusat bg kerja tambahan pulok. beg2 urusetia semuanya x terisi lg, n pendaftarn bakal bermula pkl 7 pg. kebetulan ada 15 bilik di belakang bilik gerakan PAT tu yg kosong, so aku decide secara serta-merta, urusetia perempuan akn menginap di situ. yg laki balik ke unisza. aku n team sendiri xde tmpt tidur. kami duduk di bilik gerakan je, smpailah shaikh shahridan ydp dungun call ajk tgk bola. abis tgk bola, aku n team pegi pantau budak2 pasang banner n bunting plk. kul 5.30 bru tdo, di unisza. tu pn kul 6.00 dh bgn blk.

maka bermulalah rutin kehidupan 4 hari 3 malam yang sngat penat. 4 hari, aku tdo xsmpi 6 jam. penat, smpi pale otok pn xberfungsi sepertimana yg sepatutnya dh.

cume aku bersyukur aku jumpe adik2 di UiTM Dungun ni. walaupun aku ngaku, aku xtahu nama semuanya. aku xingat rupa semuanya. tp kalian semua akan trpahat kukuh di hati ini (chewahh). mereka tidak merungut (dpn akula, belakang aku xtau), melakukan tugasan seakan profesional n sgt komited. aku sekan2 pada hari tu, aku ada 40 orang adik, 19 lelaki, 21 perempuan! n tiada seorang pn dari head comm yg kata mereka ada masalah dgn ajk masing2. semua kate u all are the best! therefore, u deserve a standing ovation!clap clap clap (sila bayangkan ye). n aku akui, tanpa mereka, kami xkn berjaya jadi PAT yg terbaik!

aku nk ambil kesempatan ni untuk ucapkan tahniah dan terima kasih kepada semua ajk yg trlibat dlm PAT kali ni, iaitu

- A Jatt - pengerusi persidangan
- ruhaifi - chief de mission
- izham - persiapan tmpt
- azroul - penginapan
- cd - pendaftaran
- mizi - sambutan, protokol dan media
- nuzul - publisiti dan promosi
-syahrizaat - pengangkutan
- shaikh - tugas2 khas
- zali - kudapan

aku rasa semua dh melakukan tugas dengan baik dan berkesan. aku sgt2 puas ati, since aku yg mencadangkn penubuhan jawatankuasa2 spt diatas, meng'overrule'kn (dengan izin) jawatankuasa spt dikehendaki pusat, sbb pada aku, ini adalah jawatankuasa pelaksanaan program. pengerusi bg izin, tp kalo PAT tu hancur, habisla aku.

wah, inila rekod dari segi bilangan huruf dan panjang entry untuk blog aku ni. smpai sakit belakang aku, ku tahan jua. semangat perjuangan ape dh meresap dlm diri aku ni untuk tulis blog?

yg terakhir, tahniah kepada para pimpinan pusat yg telah dipilih. buat kerja sebaiknya. perjuangkanlah agama, bangsa dan negara. jgn duk kejo nk tayang muke ke parti2 tertentu je utk jadi calon PRU. yg penting. belajar terus belajar!






Tan Sri Abu Zahar Bin Dato' Nika Ujang, Speaker Dewan Negara
suasana dlm dewan



TERIMA KASIH SEMUA!KORANG MMG BEST!



0 comments:

Post a Comment

Ads

Shamsian