Feb 13, 2010

kisah hidup


aku ade sebuah kisah benar...cerita seorang yg agak rapat dgnku. kita namakan saje dia ini si A. A merupakan antara teman rapatku dari kecil lagi..kami membesar bersama2..mlangnye mase aku masuk sekolah menengah, kami terputus hubungan kerana keluarganya berpindah. alhamdulillah, mase aku di UIA kami kembali berjumpa. opps lupe nk bgtau..A tua 3 tahun dariku.


masa borak2 di sebuah kedai makan kt Gombak, dia bercerita padaku tentang kehidupan. mase ni aku masih belajar di UIA, tahun 2007 rasanya. sampai skrg dia ni masih single, tanpa awek. aku tnye kenapa?memilih sangat ke, or mmg xdok org nk kat die?haha..then die pun mulela bercerita padaku...rupe2nye die ni broken heart.

die kate die kenal awek die ni mase umurnya 20 tahun, di UPM. diaorg couple2..bercinta sakan, then lepas 4 tahun, berlakulah peristiwa yg xpt die lupakan sampai skrg..katanya dia akui, mereka selalu bergaduh, sikit2 bile bergaduh, mesti nk clash..tambahan pula masing2 masih muda, aweknya lagi muda darinya (ok..dh mcm aku plak ni.fullstop.) tapi bile jumpe, lasung xdok masalah..mmg happy gile..mmg die kate sayang gile la kt awek die tu..then.....si A ni diam.

aku tnye pahal ni?pun diam lagi.merenung jauh je..fulamak...jiwang gile mamat ni!haha..aku pun ckp kt die..konon2 pakar la bab2 mcm ni..aku kate nk buat mcmana kn, xde jodoh.. doa2 la byk2, mane tahu kalo die mmg jodoh mung, for sure die akan kembali..mayb mase korang gaduh sampai clash tu, budak2 lagi..dok matang lagi..kalo sayang sgt, pegila cari die balik.

ok...die pun pandang aku..mcm berair sket matanya.aku terus rasa mcm nk gelak, tpi aku tahan. then die kate, "Insya Allah, one day aku akn jumpe die di syurga", wah..lain mcm plak bunyinye ni?aku just senyum, diam tanda aku nk die teruskan ceritanya.

die then cerita..one day mase kt kl, diaorg kuar dating...pegi round2, shopping2 kt kl, naik bas..then mcm bese la, mase blk, die akan anta awek die sampai dpn umah, (bas die blk UPM lalu dpn umah awek die).aritu diaorg gaduh..awek die ngajuk, sbb dia xnk tgk wayang. besenya A akan pujuk, tp aritu die kate dh mls nk pujuk, tunggu elok sndiri. jadi turunlah aweknya dari bas itu dengan kesedihan dan penuh rajuk. dan tanpa memandang sedikit pun muka si A. dan masa lintas jalan, tibe2 si awek tu dilanggar kereta, live depan mata si A!

"Yoe, can u imagine, dpn mata aku!mcm shock gile, trus melompat aku pegi kt die..smpai kt die, aku tgk kepala die mcm bleeding teruk gile..aku dh nangis gile dah..family die pun dh ade kt situ dh (yela dpn rumah).then bapak die angkat die, trus bawak pegi hospital".

ok.aku diam.

"aku then pegi hosp dgn abg die..sampai kt hosp, bapak die kate, doc kate kritikal, masuk dlm ICU..aku mmg dh jadi bengong la..nangis xingat punye".dlm dkt2 4 jam tunggu, then doc kuo..die kte si ....... ni alami pendarahan kepala yg sngat serius.dan kemungkinan besar...

si ......... hilang ingatan!then si A diam terus.

what?aku terkejut gile. aku xtau nk kate ape...jadi aku tggu si A teruskan bercerita..tapi die just diam.jadi terpaksalah aku tnye, sampai skrg die still hilang ingatan ke?

si A jawab...xla...3 weeks after that die meninggal

trus aku pulak terdiam.

kalola aku jadi si A (nauzubillah)..mcmana agaknya?

mcm drama Melayu kn?tp kn drama tu reflection kehidupan sebenar kita?mgkin cerita si A ni pernah diangkat ke kaca TV..

kerana itu, aku menyayangi semua di sekelilingku..aku sedaya mungkin tidak mahu habisi satu pertemuan dengan bergaduh, dok kira la dating ke, or just kuo ngan membe ke? kerana kita xtau apa yang menanti kita.n kadangkala aku agak mengongkong..aku mahu awekku sentiasa mampu aku hubungi, dok kire sms or calls..lambat angkat fon, or reply sms..yay!mmg kami bergaduh..kesian awek aku. aku just xnak apa yang menimpa A menimpa aku pula...yup...ajal maut di tangan Tuhan, tapi bukan itu yg hendak aku elakkan. A menyesal, kerana die bergaduh dengan aweknya pada hari itu. dan smpai skrg A menanggung penyesalan itu. aku just xnak menyesal...insya Allah.

tapi kita perlu berserah pada Allah..Allah menentukan segalanya. aku tahu ini, tapi bile menyelami perasaan si A, untuk menenangkan diri bukan semudah itu..cume dengan solat dan doa..insya Allah kita akan mampu hadapinya..

sesungguhnya ujian itu kafarrah atas dosa2 kita..so solat taubat tiap2 mlm..merintih, menangis, mengadu pada Tuhan, kerana Allah just nk kite merintih padanya, then Dia akan aturkan kehidupan kita sebaiknya.. (nasihat ini diberikan oleh si A, dan katanya, sangat berkesan)

0 comments:

Post a Comment

Ads

Shamsian