Apr 10, 2010

kehidupan itu indah


bile smkn dewasa, aku kadang2 berasa agak lemas dan hampir2 putus asa. dugaan yg dtg kadang2 aku rase agak berat untukku terima. just aku berpegang bahawa sesungguhnya Allah xkn menguji kite dgn ujian yg xmampu kite tanggung. so lagi berat ujian kite, lagi hebat kite kn?

setiap kite bile diuji, kite akan dibekalkan dgn kata keramat; sabar. dan benar, nabi pn kate, sesungguhnya sabar itu indah. Allah sentiasa bersama2 org yg sabar. betapa besarnye kelebihan sabar itu.

cume sbgai manusia biasa, aku kadang2 keliru. bile berdepan sesuatu dugaan, aku dok tahu apakah penyelesaiannya. mase mane perlu sabar, mase mane perlu bertindak. contohnya kalo remaja ni, hal cinta la kn.. so...kalo ade problem, masa mane perlu sabr? n mase mane plok perlu let it go? or kalo die tu bukan milik kite, adakah perasaan itu scara automatiknya akn memaksa kite menyerah kalah? sbb rasanye dgn sabar, semuanya mampu diteruskan, kn?

lagi ramai kite kenal, lagi banyak ragam manusia kite tahu. betapa besarnye kuasa Allah, setiap manusia itu, walaupun dlm satu keluarga, dijadikan berbeza. Allah berfirman; "dan Aku ciptakan manusia itu berpuak-puak agar mereka berkenal-kenalan dan berkasih sayang antara satu sama lain". aku lupe surah ape..dan kalo salah, tlg perbetulkan.

jadi, manusia itu sesungguhnye berbeza. masalah yg sama bile diberi pada 2 org manusia, kite akan dpt 2 jwpn berbeza. well....kn dunia itu indah?

dunia ini indah bile dipenuhi dgn kasih syg. kite akan rase dunia ini bertukar seakan neraka bile kite berdepan pengkhianatan, kecurangan. mase aku kecik, aku pnh terpk, bakpe msti manusia itu curang bile bercinta? kn due2 tu pn nk bahagia? kalo xmboh dh ke awek die, ckpla trs trg. n bakpe plok msti jadi tawar hati plok lps bercinta? dan dulu jugok aku sgt benci tgk cite melayu, drama2 jiwang. sebab kadang2 walaupun dh terbukti perempuan tu curang, laki ni still seabis daya nk selamatkan jugak hubungan tuh. lari cari laen sudah..kn?kn?

senang kn pemikiran budak2?hehe..bile dewasa rupenye its so complicated. kenape ek?adakah bile dewasa ni, kite dok berfikiran positif lagi? adakah kedewasaan itu memberi makna kite menambah nilai2 pemikiran negatif dalam diri kite? semakin kite dewasa, semakin sukar kite nk maafkan seseorg. bile buke ceramah2 motivasi, dari Dr Fadzilah Kamsah khususnye, die sering kate, utk hidup bahagia, sebelum tido, kite maafkan dulu sume org..insya Allah hidup jadi lebih tenang. tp msti kite pk kn...dh sapa bile sume kesalahan org pada kite, kite nk diamkan, nk sabo?dok ke kite akan di cop lemah kalo gitu?

em...i have no comment. aku bukanla dlm position yg sesuai utk argue ape yg seorg pakar motivasi cadangkan hasil kajiannye bertahun2. so, aku nk cube..insya Allah aku nk cube maafkan semua org. ade beberapa org yg aku sukar nk maafkan kerana pengkhianatan padaku, juga meragut kegembiraan pada diriku. insya Allah aku akn cube maafkan. aku xkn benarkan orang laen ragut keindahan hidup yg Allah anugerahkan padaku ni.
sarjana barat kate, live your life to the fullest!

0 comments:

Post a Comment

Ads

Shamsian