Jul 24, 2010

Hang Tuah; akukah benar, atau Jebatkah benar? Part 1

aku pernah terbaca artikel yang menghuraikan asal-usul Hang Tuah dan 4 saudaranya kononnnya berbangsa Cina, atas dasar nama Hang, yang merujuk kepada Puteri Hang Li Po. Juga kononnya dalam perbendaharaan nama Melayu zaman silam, tiada awalan nama Hang bagi orang Melayu.


padaku, biarkan ia seperti yang telah diketahui umum. Hang Tuah lima bersaudara adalah kebanggaan Melayu. tidak perlu dikaji asal-usulnya, mgkn kebanyakannya adalah propaganda untuk menghilangkan kebanggaan bangsa Melayu ini. cukuplah kita berpegang pada kata keramat Hang Tuah, " takkan Melayu hilang di dunia" menjadi bukti betapa Melayunya Hang Tuah itu sendiri.

Hang Tuah lima bersaudara menjadi popular selepas berjaya menyelamatkan Paduka Bendahara Melaka dari serangan orang yang mengamuk di pasar. dalam buku sejarah Melayu Raja Bestari, Melaka mempunyai 9 orang panglima yang dikenali sebagai Hang 9 bersaudara; Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir, Hang Lekiu, Hang Ali, Hang Iskandar, Hang Hassan dan Hang Hussin. mereka dikatakan pernah mengiringi Sultan Mansur Syah ke Majapahit bagi memperisterikan anak Betara Majapahit, Raden Galuh Cendera Kirana yang kemudiannya menjadi isteri kedua Sultan Melaka. Di Majapahit inilah Hang Tuah mendapat kurnia dari Bentara iaitu keris keramatnya Taming Sari, selepas menewaskan pahlawan terbilang Majapahit yang bernama Taming Sari.

Cerita Hang Tuah ini telah difilemkan banyak versi. yang paling popular adalah versi P Ramlee dan juga Nordin Ahmad. dari perbualan dgn orang yang ahli dalam sejarah Melayu, dikatakan versi Nordin Ahmad lebih menepati fakta, terutamanya yang melibatkan adegan pertarungan paling bersejarah dalam sejarah Melayu, Laksamana Hang Tuah vs Laksamana Hang Jebat. sebelum itu Hang Tuah telah difitnah oleh seorg pembesar Melaka berasal dari Majapahit (aku lupa namanya) sehinggakan beliau dihukum bunuh oleh Sultan. kemudian, Sultan melantik Hang Jebat sebagai Laksamana menggantikan Hang Tuah, dan dianugerahkan keris Taming Sari.

Hang Jebat mengamuk dan menderhaka kepada Sultan, kerana berasakan Sultan menzalimi saudaranya Hang Tuah. ramai yang terbunuh dalam amukannya itu, malahan Sultan juga terpaksa meninggalkan istana apabila diserang oleh Hang Jebat. dengan keris Taming Sarinya, Hang Jebat tidak dapat dikalahkan. tambahan pula kononnya keris Taming Sari akan menyebabkan pemakainya mnjadi kebal.

Sebenarnya Hang Tuah tidak dibunuh oleh Bendahara, sebgaimana perintah Sultan. beliau telah disembunyikan. dan apabila melihat Hang Jebat sudah hilang kawalan diri, maka Bendahara membawa Hang Tuah keluar dari persembunyiannya dan mengadap Sultan. Sultan lalu memerintahkan Hang Tuah utk mmbunuh Hang Jebat, dengan keris pusakannya sendiri..

adegan pertarungan.


Hang Tuah diiringi ramai termasuk oleh Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu ke tempat Hang Jebat. sebaik ternampak Hang Tuah, Hang Jebat mula menyesal, krana disangkanya Hang Tuah sudah mati. ttp Hang Tuah ttp berkeras ingin mmbunuh Hang Jebat, krn itulah titah Sultan kepadanya. maka dengan kecewa, Hang Jebat membuka pintu istana dan memulakan pertarungan.

walaupun Hang Tuah lebih hebat dan berjaya menikam Hang Jebat, tetapi dengan Taming Dari ditangannya, maka Hang Jebat adalah kebal dari tikaman itu. selepas lama bertarung, akhirnya Hang Tuah berjaya menyepak Taming Sari dari genggaman Hang Jebat dan terpacak ke dinding, lantas terus diambilnya. Hang Tuah melemparkan keris pusaka Sultan kepada Hang Jebat, dan mereka terus bertarung.

Setelah sekian lama, akhirnya pertarungan beralih tmpt ke ruang makan, dimana di pintu ruang makan itu ada langsir kuning, Hang Jebat terperangkap dalam langsir itu, lantas ditikam oleh Hang Tuah dengan Taming Sari.

Sebaik sahaja darah bersemburan dari luka di badan Jebat, Tuah mula menyesal. dia lantas memberikan Taming Sari kepada Jebat. dengan keris Taming Sari ditangannya, Jebat lantas keluar mengamuk ke pasar, meninggalkan Tuah dgn sesalannya. akhirnya selpas 3 hari, Jebat akhirnya meninggal dunia. dan Hang Tuah kembali dilantik sebagai Laksamana dan memegang pedang kerajaan Melaka.

tetapi kematian Hang Jebat menimbulkan konflik dan sesalan yang maha besar dalam diri Hang Tuah. hang Jebat mengamuk dan menderhaka bagi menuntut keadilan bagi pihaknya, sebaliknya dia bukan sahaja tidak berterima kasih, malah membunuh pula sahabat merangkap saudaranya itu. sesalan itu tidak dapat diatasi oleh Hang Tuah, lantas beliau meninggalkan Melaka entah ke mana. sebelum bertolak, beliau pernah bertanya pada dirinya berulang2;

"akukah benar, atau Jebatkah benar?"

keris taming sari?

3 comments:

jadi,siapakah yang salah?umum lebih cenderung mengatakan jebat salah kerana dia menderhaka. tuah pula adalah well-known punye hero...menarik artikel ni...bila nk sambung 2nd part?

haha...tggu sambungannya..bile xtau lagi.tggu ade mood dulu.hahaha

dua dua salah. sorang derhaka, sorang pak turut. sekian pendapat saya. assalamualaikum.

Post a Comment

Ads

Shamsian