Jul 7, 2010

Hidup adalah satu pinjaman

hidup ini seketika. siapa sangka, smlm masih riang gembira, hari ini sudah tiada.


tp itulah lumrah dunia. inilah cara Allah mendidik hamba-hambanya. yakinlah di sebalik semua kesukaran itu ada kemudahannya. di sebalik sakit itu ada nikmatnya.

yg pasti, kerja Allah itu sangat misteri. tidak pernah dan tidak akan silap.

seperti firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 216:

.......dan boleh jadi kamu jadi kamu benci akan sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi juga kamu suka akan sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. dan ingatlah, Allah jua yang mengetahui semua itu, dan kamu tidak mengetahui.

bersangka baiklah pada Allah. kita diuji, tanda Allah sayang pada kita. tanda Allah ingin tinggikan darjat kita.

...dan apabila telah meninggal seseorang anak adam itu, maka terputuslah semua perkara dunia daripadanya, melainkan 3 perkara:

1. sedekah jariah yg dikerjakannya masa mudanya
2. ilmu yang bermanfaat pernah diajarkannya pada manusia sepanjang hidupnya, dan diamalkan
3. doa anak2 yg soleh dan solehah

maka mariani, siti fatimah, mohd fais dan siti azmira, tabahlah menghadapi dugaan hidup. dan jadilah anak2 yg soleh dan solehah, dan berdoalah setiap masa utk membantu ayah di sana.

dunia ini seketika. insya Allah kita pasti akan mengikut jejak ayah tidak lama lagi. Alhamdulillah ayah dikenali sebagai seorang yang baik masa hidupnya, maka insya Allah ayah akan ditempatkan di kalangan roh-roh orang beriman dan diredhai Allah, bersama bak, bapak, wan, tokki, ayh long, che ma, che nong, adik anis nadirah dan semua yang telah pergi.

Al-fatihah untuk mat ghani bin abu bakar, yang telah meninggal dunia masa sedang bekerja mencari nafkah yang halal untuk keluarganya.

al-fatihah



2 comments:

salam takziah...sesungguhnya yang hidup itu akan mati.btw is he ur family?

em..can say so...knowing the family quite a long time...n quite close too..

Post a Comment

Ads

Shamsian