Oct 9, 2010

Orang yang zalim tidak akan masuk syurga


dari buku Bertemu Janji Allah, Jilid 2 karangan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat ada menyatakan bahwa org yang zalim tidak akan masuk syurga.


diberitakan bahawa di akhirat kelak, manusia akan dipaksa melalui sebuah titian; titian siratulmustaqim. dari hadis Rasulullah yg masyur, dikhabarkan bahawa titi ini adalah setajam mata pedang dan sehalus seurat rambut dibelah 7..dan manusia akan menitinya mengikut darjah tingkatan amalan masing2. ada yang melintas selaju kilat mnyambar, ada yg sperti seekor kuda perang yang berlari kencang, ada yang berjalan sehari semalam, ada yang merangkak, ada yang berjlan bertahun2, dan tidak kurang juga yang terjatuh ke bawah, ke dalam neraka nauzubillah.

dan diberitakan di titian itu ada 7 perhentian. perhentian pertama, manusia akan ditanya soal solatnye didunia ini. sesiapa yang gagal dalam soalan ini (mereka yg lalai dalam mengerjakan solat) tidak akan melepasi perhentian ini, sbaliknya akan jatuh ke dalam neraka. begitu juga di hentian2 yg berikutnya, manusia diperiksa mengenai amalan2 mereka di dunia. dan di hentian terakhir, mereka diperiksa, adakah mereka pernah menzalimi sesiapa di dunia ini.

zalim, dari segi bahasa bermakna mletakkan sesuatu bukan pada tmpatnye. jika diperluaskan maknanya, maka sesiapa yang mendatangkan kesakitan dan melanggar hak orang laen, (kerana hak setiap manusia itu adalah utk dilayan sebaiknya oleh manusia yg laen), maka sesungguhnya dia telah menzalimi org laen..sekiranya ada dia menzalimi org lain, walaupun hanya mendatangkan kesakitan seperti tercucuk duri pada org lain, maka dia akan jatuh ke dalam neraka..

wallahualam. (kalau salah, tlg betulkan)

menjadi trend skrg ini, manusia bercinta, dan kemudian tinggalkan kekasih mereka, kemudian tayang kekasih laen pula. di friendster, di fb..mcm2..tidakkah perbuatan itu menyakitkan hati, menambah derita orang yg ditinggalkan? sudahlah bercinta itu haram, menyakitkan hati org laen pula..lebih malang sekiranye melibatkan perasaan keluarga..besar kezaliman itu.

dan dosa setiap manusia kepada manusia yg lain, hanya manusia yg mnjadi mangsa itu boleh memaafkannya.

maka sesiapa yg terasa, mohon maaflah kepada yg terlibat. sesungguhnya Allah itu maha adil. semoga Allah berikan balasannya scr cash kt dunia. kalo Allah bagi balasan secara post-dated cheque, tunai kt akhirat nnti, x ke lagi seksa?

1 comments:

Post a Comment

Ads

Shamsian