Nov 26, 2010

P Ramlee

baru2 ini di channel History, saluran 555 ade disiarkan biografi pasal seniman ulung Malaysia, Tan Sri P Ramlee. aku xberkesempatan tgk di astro tu..tp lps seorang teman sarankan aku tgk, atas dasar aku ni mmg peminat P Ramlee, maka aku pn search Youtube..dan aku tgk biografi ni sampai habis.


well..aku salute Shuhaimi Baba yang mengarahkan biografi ni. pada aku, sgt details..yela, dia ambil masa 12tahun untuk siapkan biografi ni.12 tahun! lengkap dengan interview2 dgn allahyarham p Ramlee sndiri semasa hayatnye dulu, juga interview dgn bekas2 isterinya, anak2nya, teman2 dan semua yang pernah rapat dengannya. dan kebanyakan interview ni mnjadi sgt istimewa, kerana kebanyakannya sekarang sudah meninggal dunia.

akhirnya thru this biografi, aku mengenali P Ramlee. cume aku agak terkilan..pada aku xperlu diceritakan kelemahan2nya..kan arwah sudah selamat di sana?cukuplah kita mengenali sisi baiknya sehaja..sisi buruknya, itu urusannya dengan Allah.

aku tertarik dgn kata2 afdlin shauki, "sbnrnya kita perlu mati dulu, barulah kita akan dihargai".

sinis? but its so true! mase P Ramlee ade lagi, sape yg hentam die?tikam dari belakang, bla bla bla..tapi bila dia dh meninggal dunia, barulah diberi semua penghormatan, siap dapat anugerah Tan Sri lagi..

seperti kata Dato' Aziz Sattar,"kalau lah P Ramlee diberi gelaran Tan Sri ini ketika hayatnya, sudah tentu dia rasa dihargai.. tp sekarang apa gunanya lagi?"

aku linkkan biografi ni disini..


sedih jugak bile dgr kisah hidup die. well, sume ade ups and downs. bersediakah kita dengan downs kita nnti?

n adakah org akan cume menghargai kita selepas kita meninggal dunia? ataupun lebih malang lagi, adakah orang yg akan menghargai kita bile kita tiada lagi nanti, atau dilupakan begitu sahaja?

renung2kan...dan selamat beramal!

0 comments:

Post a Comment

Ads

Shamsian