Feb 13, 2011

Bertunang

Bertunang. ye, ari kamis dan jumaat raya cina aritu, sepupuku bertunang. bukan brtunang 2 kali, tp 2 org sepupuku bertunang. ari kamis tu, sepupuku lelaki, berumur 21 tahun brtunang. dan keesokannye, sepupuku yg perempuan pula bertunang, umurnye 23 tahun. ye kalian. kalian langkah bendul!

bertunang. apa itu bertunang? bertunang dlm bahasa Arab dikenali sbagai khitbah adalah permulaan atau mukadimmah kepada az-zawaj atau kahwin. khitbah ini bile diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu bermakna melamar wanita untuk dijadikan bakal isteri / meminta persetujuan dari pihak wanita untuk dijadikan isteri kepada lelaki tersebut. Mengikut Fiqh Assunnah oleh Syed Sabiq, khitbah bermakna proses lelaki meminta dari pihak perempuan untuk berkahwin dengan cara2 atau jln2 yang masyhur di tempat masing2. dan menurut Dr Yusuf Al-Qardhawi dalam kitabnya fatwa Muasoroh, dlm khitbah ini tiada hak bagi khatib (tunang lelaki) kecuali hak untuk melamar makhtubah (tunang wanita), semoga pihak lelaki selain darinya tidak datang untuk meminang perempuan itu.

Ini jelas menunjukkan pertunangan ini bukanlah lesen untuk si lelaki utk berduaan dengan tunangnya, kerana mereka belum mnjadi suami isteri. satu2nya hak seorang lelaki trhadap tunangnye adalah seperti yang dijelaskan di atas, iaitu tiada pihak lelaki lain selain darinye meminang perempuan tersebut.

Hukum Bertunang?

Hukum asalnya adalah harus. manakala Imam Syafei mengatakan hukumnya adalah sunat.

Hadis Rasulullah SAW yang bermaksud:

"tidak halal bagi kamu penjualan di atas penjualan orang lain, dan tidak halal bagi kamu pertunangan di atas pertunangan orang lain"

ini menunjukkan maksud bahawa khitbah itu dibolehkan dalam Islam, dengan syarat wanita tersebut bukanlah tunangan orang lain.

Tempoh masa khitbah yang dipersetujui oleh jumhur ulamak ialah tidak panjang, tetapi tiada tempoh2 yang tertentu.

sumber dari sini


ok. itu dia pengajaran ringkas.

sekarang mari kita saksikan gmbar2 pertunangan sepupuku itu. atas sebab2 teknikal, gambar2 yang ada ini hanyalah gambar2 pertunangan sepupuku yg perempuan itu.

check it out!

ketika acara pertunangan dilakukan

bukan sepupuku ini yg brtunang k?umur die baru 14 tahun

ini bukan gambar penunang2 itu jua. faris dan irdina, pakaian anda sangat sopan dan kene dgn tema pertunangan ini

pipinya sntiasa buat aku trgoda. hahaha


jadi mana gambar makhtubah itu?


since this is her event, then i'll give her the honor of uploading her own engagement pics herself. when?ask her here

0 comments:

Post a Comment

Ads

Shamsian