Mar 15, 2010

Lee Chong Wei juara All England 2010!


game baru je abis. 3 jam aku duk dpn tv.sapa rasa letih gile. sume game mlm ni best2..mule2 mix double, ade upset. indon top seed kaloh pada youngsters china.maen mmg fight gile. sapa rubber set ma!then woman single plok.tine rasmussen (denmark) lawan wang yi han (china). game ni wang yi han favourite. lgpun die defending champion. utk game ni, aku mmg sokong die..sbb die cun dari tine rasmussen.hahaha..malangnya die kaloh.tu pn dlm rubber set jugok.

wang yi han - lawa la jugok kn?hahaha

mlm ni lee chong wei lawan kenichi tago dari jepun. tago ni ranking 20 dunia, jadi chong wei mmg clear favourite la. tapi aku sgt bimbang. sbb?1. tago upset chen jin kt suku akhir, smlm upset bao chunlai kt semi.bukan calang2 ni. 2. die trn as underdog. sedangkan chong wei mmg nk desperate nk menang. sbb all england die dok penoh mng lagi. so chong wei akn lebih preesure. sorry to say, tp spjng aku jadi penyokong chong wei ni, aku tgk mental strength die dok kuat mane..jadi aku agak bimbang.

mase 1 set, chong wei mcm xsmgt lasung. muke tertekan, sedangkn tago konfident gile. chong wei smash, selamba je die angkat. die smash, xterangkat chong wei..bimbang2..tp pengalaman membezakan. dkt2 ujung set, tago byk buat simple mistake..pukul bola outla, kandas kt netla..jadi blehla chong wei seal set 1 21-19.very close.aku cuak.

set 2.awal2 chong wei mule menunjukkan kekonfidentnye. tinggal jauh jugokla tago. tapi lps mid game interval, die mcm ilang punca. mcm ssh gile nk tembus defence tago..tago ni xdokla skill selawo chong wei, tp defence die power. smash die pun dasyat.mase chong wei kt championship point 20-17, tibe2 napok sangat chong wei nervous. 2 point bg free je. kandas net, satu lagi anto out. 20-19.aku bajet kalo sapa deuce n tago mng set ni, mmg abihla chong wei. then mase tago menyerang, chong wei pn anto ke belakang. n linesman kate masuk. ulang tayang tv tunjuk terang2 bola out. tapi dh linesman kate out..kire outla. so chong wei is the new all england champion, beat kenishi tago 21-19, 21-19!
lee chong wei - world no 1

secara overall, aku x puas hati tgk chong wei maen mlm ni. yes aku happy die menang, tapi die mayb terlalu tertekan..jarang gile tnjuk skill2 die..n satu lagi, kemenangan mlm ni boleh dikire kontroversi gokla. kesilapan linesman. tp honestly, pada ku chong wei deserve to win. not by the performance he shown tonite, but die seorng yg hard working, focus n consistent. he is indeed the best badminton player in the world rite now!

so..congratulations dato' misbun sidek. congratulations dato' lee chong wei. we malaysian are proud of u. n both of u deserve the victory. keep it up!

0 comments:

Post a Comment

Ads

Shamsian