Jan 25, 2010

aku dan badminton

skrg ini di trg, aku bermain badminton hampir tiap petang; jika tidak bersama keluargaku, aku bersama temanku khalis dan keluarganya. skrg ini, aku double dgn hazu, against ayh sim-ayh man. 2org uncleku ni, walaupun dh tua, tapi pergh..power!aku belum pernah menang lawan single dgn ayh man, walaupun umurnya dh dkt 60.dgn ayh sim? baru skali ingatku.huhu..sorang lagi uncleku, adjie pun terer main. akim juga semakin terer main.


aku mmg minat badminton ini dari sekolah rendah lagi. lbh2 lagi skrg ni badminton malaysia tgh top; lee chong wei dan koo kin keat-tan boon heong masing2 di ranking pertama dunia single lelaki dan double lelaki.

tahun 2010, chong wei dh pun memenangi 2 kejohanan super series, iaitu Terbuka Korea dan terbaru, Terbuka Malaysia. rasenye, ni first time chong wei menang title back-to-back. aku mmg kagum dgn permainan chong wei ni. padaku permainannya sempurna sekali. di final Terbuka Malaysia,die menang 21-13, 21-7 menentang Boonsak Ponsana dari Thailand. aku penah dgr seorang komentator barat saluran astro 816 berkata, chong wei sememangnya pemain kelas dunia, dan hanya lin dan seorang sahaja yang berada dalam kelasnya. yup, aku sangat setuju. taufik hidayat, chen jin, peter gade pn bukan lagi lawannya. cume aku tgk, bile bertemu lin dan, jarang sekali chong wei bermain permainan world class nya. die terlalu menghormati lin dan agakku, padahal sekarang ini die pemain no 1 dunia. camon chong wei, semoga 2010 ni anda berjaya memenangi all england buat pertama kali untuk malaysia.
lee chong wei

lin dan

ok, berbalik pada aku pula. tahun 2010, aku menambah koleksi raketku sebatang lagi. raket yang ku pakai di kl dulu berjaya dipatahkan oleh koe..huhuhu..

raket yang baru kubeli ini berjenama wilson. pertama kali aku pakai wilson, slama ini cume yonex dan carlton sahaja. aku baru je bermain menggunakan raket ini 2 kali, so far kire okla, cume aku masih belum biasa. akibatnya? pukulan baseline aku out, net-play juga out. cume smashku rasenye ade peningkatan

wilson k factor - 85-89 g, bal 29 cm, shaft stiff

yonex carbonex 21 special

yonex nc tuff 8 light




0 comments:

Post a Comment

Ads

Shamsian