Jan 26, 2010

Go GUNNERS!!


aku adalah antara penyokong kuat arsenal aka The Gunners. seingatku, sejak aku mula minat bola, arsenal dan juventus lah antara kelab yang paling ku minati. tapi sekarang, hanya arsenal sahaja yang aku ikuti, mayb sebab di malaysia ni Serie A kurang mendapat liputan.

semasa di uia, aku dan teman baikku peja adalah antara die hard fan arsenal. main futsal ptg2 di court bilal, konfirm pakai baju arsenal. ade saje game arsenal, pasti akan terpacak kami di dpn tv. bila arsenal menang, wah...hepi bukan main lagi..tp bile arsenal kalah, keesokan harinya konfirm aku sedikit bad mood.haha..sampai begitu skali!

tp seiring dgn kematangan, kegilaanku juga semakin kurang. aku masih penyokong arsenal, tetapi bila arsenal tewas, aku tidak berasa terlalu kecewa. mayb sbb di rumahku bukan seperti di uia.di sini hanya aku, akim dan koe sahaja yang minat bola..semuanya penyokong arsenal pulak tuh.huhuh...sepupuku wan juga peminat utama arsenal, cuma adiknya hanif sahaja sokong chelsea. aku sudah mengadakan pakatan bersama wan, adiknya akan dibasuh supaya turut menyokong arsenal. haha

aku paling minat cesc fabregas, kapten arsenal kini. umurnya baru 23 tahun, tetapi sudah menjadi antara pemain tgh terbaik dunia. die sangat rilek, dan visinya sangat menakjubkan. skillnya tidaklah sehebat messi atau christiano ronaldo, tetapi hantaran2 bolanya superb! die sememangnya arkitek dan jeneral padang pasukan arsenal. kalo die berpindah, pasti arsenal berdepan cabaran hebat..aku juga mungkin beralih arah.
cesc fabregas

tahun ini, arsenal sudah tersingkir dari piala liga (tewas kepada manchester city) dan piala FA(kepada stoke city). aku agak kecewa bila tersingkir dari piala FA, kerana piala itulah sasaran yang paling realistik untuk arsenal. man u, liverpool telah lebih awal lagi tersingkir. malangnya, arsene wenger menurunkan hampir sume barisan muda, dengan alasan menyimpan tenaga untuk jadual EPL yang sangat dasyat, bertemu aston villa (away), man u (home) dan chelsea (away). aku faham, kerana arsenal sekarng di tempat kedua liga, berkelebihan 1 game dari man u, tetapi kurang 1 berbanding chelsea. tetapi akibatnya? kita tewas kepada stoke city 1-3.

tahun ini, padaku arsenal memerlukan keajaiban untuk menjuarai liga dan juga champions league. aku heran, pemain2 arsenal terlalu mudah injured. walcott umpamanya, sudah beberapa kali injured season ini. aku rase belum pernah arsenal bermain dengan kesebelasan terkuatnya. aku rase barisan ke2 arsenal hampir mustahil mampu menewaskan chelsea dan manchester di epl, apatah lagi untuk menewaskan barcelona di CL.

apapun, aku percaya the gunners akan mampu memberi saingan di EPL dan CL thn ini, EPL, jika dapat tempat ke2 pn aku sudah berpuas hati. CL pula, secara realistiknya, aku agak yakin arsenal mampu ke semi final jika mendapat undian yang baik.

untuk perlawanan epl akan datang menentang aston villa, harapnya arsenal akan menang. walaupun diakui arsenal mempamerkan antara corak permainan tercantik di dunia (sbb itu aku menyokongnya), tetapi bek sangat rapuh. jrang skali arsenal mampu dapat clean sheet. aku harap lps ni, wenger akan beli seorang high profile striker (edin dzeko, kalo xpn david villa.huhuh), dan memperkemaskan bek. gallas dan vermaelen mmg hebat, ttp mereka terlalu menyerang, jd barisan bawah mmg kerap bocor. tambahan pula clichy dan gibbs injured, belah kiri hanya bergantung pada traore yang agak hampeh..skrg clichy pn dh kembali, jadi lets hope arsenal akan terus membedil..

Go GUNNERS!







0 comments:

Post a Comment

Ads

Shamsian